Noi norme privind publicitatea cu caracter politic

Au intrat in vigoare noi norme europene care stabilesc standarde comune, toate tarile UE, in ceea ce priveste transparenta si vizarea unui public-tinta in publicitatea politica.

Aceste norme le permit cetatenilor sa identifice mesajele care incearca sa le influenteze opiniile si deciziile politice. Normele favorizeaza o dezbatere democratica deschisa si alegeri libere, corecte si stabile. De acum incolo, materialele publicitare politice trebuie sa fie clar identificate ca atare si sa indice cine le-a platit, cu cat, de ce proces electoral sau legislativ sunt legate si daca vizeaza un anumit public‑tinta. Va trebui instituit un mecanism de notificare pentru materialele publicitare problematice si toate materialele publicitare cu caracter politic din mediul online vor fi stocate intr‑un registru de anunturi publicitare online. De asemenea, regulamentul limiteaza utilizarea abuziva a datelor cu caracter personal. Pentru a proteja procesele democratice europene impotriva ingerintelor straine, regulamentul interzice sponsorizarea materialelor publicitare din afara UE cu trei luni inainte de alegeri sau de referendum.

Věra Jourová, vicepresedinta pentru valori si transparenta, a declarat: „Noul regulament sporeste transparenta publicitatii politice si stabileste o protectie mai puternica impotriva ingerintelor si a manipularilor straine. Alegatorilor le va fi mai usor sa identifice continutul platit, sa stie cine l-a platit si cum a fost tintita publicitatea”.

La randul sau, Didier Reynders, comisarul pentru justitie, atrage atentia ca cetatenii bine informati si responsabilizati sunt atat fundamentul, cat si forta motrice a unei democratii prospere. “Noile norme privind publicitatea politica ii vor ajuta pe cetateni sa navigheze in sfera politica si vor mentine transparenta alegerilor in Europa” – a declarat Reynders.

Vezi si:  Pentagonul a greșit cu 3 miliarde de dolari ajutorul pentru Ucraina

Normele se vor aplica de acum inainte, inclusiv pentru alegerile parlamentare europene din 2024, materialelor publicitare ale jucatorilor de pe scena politica menite sa influenteze alegerile si alte procese democratice. Regulamentul impune ca prestatorii de servicii sa furnizeze publicitate politica in UE indiferent de statul membru in care isi are sediul comanditarul. Aceasta dispozitie recunoaste in special rolul deosebit jucat de partidele politice europene si de grupurile politice din Parlamentul European in desfasurarea campaniilor la nivel european. Restul regulamentului, inclusiv obligatiile in materie de transparenta impuse prestatorilor de servicii, normele specifice de protectie a datelor si regimul de supraveghere, se va aplica de la 9 octombrie 2025. Comisia va coopera cu utilizatorii si cu furnizorii de publicitate politica, cu autoritatile de control si cu alti actori relevanti, pentru a promova respectarea normelor. Mai multe informatii privind drepturile electorale sunt disponibile aici.

MM