Mașina personală ”bate” transportul public gratuit

În pofida investiţiilor şi gratuităţii introduse în urmă cu trei ani, transportul public are dificultăţi în a concura cu maşina personală în Luxemburg, informează AFP.

„Cultura automobilului este dominantă şi asta complică atragerea automobiliştilor spre transportul în comun”, explică Merlin Gillard, specialist în mobilitate la centrul de studii Liser.

La finele lui 2021 această mică ţară cu 650.000 de locuitori înghesuită între Germania, Belgia şi Franţa afişa a doua cea mai ridicată rată de motorizare din UE, cu 681 de automobile particulare la 1.000 de locuitori, potrivit datelor Eurostat. În rândul celor 27 de state membre UE doar Polonia are o rată de motorizare mai mare, 687 de automobile particulare la 1.000 de locuitori.

„Am spus deseori că germanii construiesc automobilele iar luxemburghezii le cumpără”, spune ironic ministrul pentru Mobilitate din Luxemburg, François Bausch, care constată totuşi că traficul în capitală s-a fluidizat după punerea în funcţiune a tramvaiului în 2017.

În momentul tranziţiei spre neutralitatea emisiilor de carbon, coaliţia la putere în Luxemburg, care reuneşte liberali, socialişti şi ecologişti, vrea să investească masiv pentru a atrage populaţia spre modalităţi de transport mai curate. Guvernul se laudă că investeşte anual 800 de milioane de euro în transportul public. Ţara deţine un record european în domeniul investiţiilor în reţeaua de tramvai, cu 500 de euro pe persoană investiţii pe an în „extinderea şi îmbunătăţirea calităţii reţelei”, subliniază ministrul François Bausch.

„Este ţara din Europa care investeşte cel mai mult” în acest sector, recunoaşte Merlin Gillard. „Însă Luxemburg vine de departe şi are de recuperat investiţiile reduse din trecut”, adaugă expertul.

Vezi si:  Renault, în avantaj față de NIssan

Gara centrală renovată, funicular ultramodern, benzi dedicate pentru autobuze şi tramvaie, în capitala Luxemburgului progresele în domeniul transportului public sunt salutate de utilizatori care subliniază şi beneficiile oferite de gratuitate. O măsură inedită în Europa, unde până acum nicio ţară nu a introdus gratuitatea transportului public pe întreg teritoriul.

„Transportul este un drept fundamental al locuitorilor. Dacă avem dreptul la muncă avem şi dreptul de a fi transportaţi la muncă, fără costuri ridicate”, spune Ben Dratwicki, un profesor de limba franceză care locuieşte în capitală şi circulă cu bicicleta, după care ia funicularul şi trenul pentru a se deplasa la un liceu, amplasat la 20 de kilometri nord de capitală, unde este profesor.